A Z generáció, aki saját celebeket gyárt

A sokat emlegetett Z generációról (azaz a ’95-’96 után születettekről) többször is hallhattuk, hogy mivel beleszülettek az internet és technika világába, így teljesen a feje tetejére is állították azt. Ez leginkább a szórakoztatóipar alakjaira igaz, főként a zenészekre, akiknek már nem kell demót küldeniük a kiadóknak, vagy bekerülniük a rádióba ahhoz, hogy népszerűek legyenek.

Természetesen még mindig a zenetörténet legnagyobb alakjai lépnek elsőként a nagyszínpadokra, nem a Z generációs sztárok, azonban a New York Times kutatása alapján kiderült, hogy az ő népszerűségükért is nagyrészt a tinédzserek felelősek. A kutatás szerint ugyanis felnőtt életünk ízlését azok a zenék határozzák meg, amelyeket tinédzserként hallgattunk. Ekkor a legmagasabb a zenei érdeklődésünk, ami a férfiaknál a 13 és 16 éves közti, a nőknél pedig a 11 és 14 éves kor közti időszakot jelenti.

A közösségi média által ma már első ránézésre is megállapíthatjuk, hogy valaki ismert vagy sem: tehetjük mindezt a követők, a nézettség és a lájkok száma alapján. Ebből építkezve növik ki magukat a Z generáció sztárjai, akiknek ezáltal se kiadóra, se menedzsmentre nincs szüksége, hiszen a már meglévő követők diktálják az általuk létrehozott sztár karrierének irányait, és milliárdos nézettséget produkálnak nekik a legnépszerűbb online felületeken. Népszerűségük egyik kulcsa a kalandvágy és kreativitás – azaz, hogy olyan műfajokat kevernek össze, melyeket a zeneipar nagyágyúi már csak elvből sem tennének meg – ám ettől még minőségi maradhat a végeredmény.

A könnyű hírnévszerzésnek azonban árnyoldalai is vannak, amelyekre sokan nem is gondolnak. Mivel a fiatalok egyik napról a másikra válnak sztárrá, sokan nem tudják ezt kezelni, ezért fontos, hogy megfelelő szellemi támogatásban is legyen részük.

 

Forrás: https://index.hu/kultur/zene/2019/05/15/bts_billie_eilish_pop_lil_xan_internet_z_generacio/