Az internet megjelenése óta heves és szűnni nem akaró
társadalmi vita tárgyát képezi a gyerekek és a világháló
kapcsolata, és az a kérdés, hogy ez a digitális közeg milyen
hatással van a legfiatalabb generációk fejlődésére anélkül, hogy
közben a tudomány megbízható válaszokkal szolgált volna.
Azonban akár létezik tudományos álláspont, akár nem, a
gyerekek ettől függetlenül még jelentős mennyiségű időt
töltenek az interneten, és mindenhol körülveszik őket a digitális
eszközök. Erre a szülőknek reagálniuk kell, és választ kell
adniuk olyan kérdésekre, hogy mennyit lógjon a neten a gyerek
egy nap, milyen tartalmakat nézhet, mikor kaphatja meg az első
okostelefonját, milyen illemszabályokat tartson be a net- és
telefon használat közben és így tovább.
A digitális neveléshez azonban nem elég a türelem önmagunk
és a gyermekünk iránt, hanem szükség van konkrét ismeret
anyagra is. Akkor tudunk hitelesen utat mutatni a gyerekeknek
a digitális világban, ha magunk is jártasak vagyunk benne.
Ma már a Vodafone Alapítványnak is vannak olyan ingyenes,
online képzései szülők, sőt gyerekek és tanárok számára
egyaránt, amiknek kifejezetten az a célja, hogy csökkentse a
generációk közötti digitális szakadékot, és felkészítsék a
szülőket az esetleges problémákra, vagy azok megértésére.
Régi és helytálló igazság, hogy leginkább jó példával lehet
igazán hatni a gyerekekre. Ha azt várjuk tőle, hogy ne üljön a
gép előtt egész nap, vagy szeretnénk, hogy kritikusabban
válogassa meg azokat a tartalmakat, amiket a neten fogyaszt,
akkor a legjobb, ha magunk is ezen elvek szerint cselekedünk.
Ne feledjük el, hogy egy gyermek csakis a mintákból és a
példából tanul, vagyis bármilyen irányba is szeretnénk terelgetni
őt a digitális térrel való viszonyában, nekünk, szülőknek úgy kell
viselkednünk, ahogy azt a gyermektől látni szeretnénk.
Forrás: https://24.hu/tech/2022/03/09/digitalis-dilemma-hogyan-nevelj
uk-netre-a-gyerekeinket/