A nevetés nemcsak kapcsolatot teremt az emberek között, hanem – egy meggyőzés tudományával foglalkozó kutatócsoport szerint – jövedelmező üzleti eszköz is lehet az internetes alkufolyamatokban. Az említett csoport azt vizsgálta, milyen szerepe van a humornak a bizalmi szint emelésében, és az üzletfeleknek származik-e ebből kereskedelmi hasznuk.
A kísérletben üzletemberekből álló csapatokat kértek meg, hogy kössenek meg egy összetett szerződést egymással. A résztvevők egyik felének egyből az üzlet megkötésére kellett térnie, míg a másik felének először el kellett küldenie egy pár kockás, üzleti témájú humoros képregényt. Azt feltételezték, hogy a humorral indító partnerek bizalmi kapcsolatot alapoznak meg a rajzzal, amelynek köszönhetően nagyobb nyereséggel köthetik meg a szerződést.
Várakozásaik teljes mértékben beigazolódtak, a rajzos elemeket használó felek 15%-kal magasabb kereskedelmi hasznot eredményeztek. A kísérlet abban a helyzetben is megállta a helyét, ha a feltételek szűkebb anyagi keretek közé szorították őket, ugyanis kétszer olyan nagy valószínűséggel tudtak mindkét fél számára kielégítő és nyereséges összegben megegyezni, ha humort is szőttek a tárgyalásba.
Természetesen ez nem azt jelenti, hogy egy üzleti megbeszélés komolyságát nem kell figyelembe venni, és nem is érdemes mindenáron szórakoztató tartalmakat közvetíteni az üzlettárs számára, hiszen ez alapján komolytalannak ítélhetnek minket partnereink. Egyszerűen éreztetni kell, hogy a monitor mindkét végén hús-vér személyek ülnek, és nem csak egy e-mail cím a társalgó fél. Egy apró utalás üzenetünk fogadójával közös hobbinkra, épp az a kis változtatás lehet, amely figyelemre méltó változást hoz a virtuális kapcsolatok építésekor.
A cikk a meggyőzés tudományáról szóló „Kis lépés, nagy hatás” című könyv egyik fejezetének átdolgozása.