Európai Uniós versenyjogi eljárást kezdeményezett a Facebook piactér-szolgáltatásának működése kapcsán az Európai Bizottság versenyjogi szerve.
A szervezet a vizsgálat során azt fogja feltárni, hogy az amerikai székhelyű közösségi szolgáltató sértett-e uniós jogot azáltal, hogy az oldalon hirdető vállalkozásoktól származó hirdetési adatokat felhasználva előnyhöz juthatott olyan piacokon, ahol saját szolgáltatásával is jelen van, egyben az említett hirdetők konkurenciájaként.
A vizsgálat ennek megfelelően elsősorban a Facebook Marketplace nevű online piactér-szolgáltatásra irányul, ahol a felhasználók ingyenesen tölthetnek fel apróhirdetés-szerű ajánlatokat a legkülönfélébb kategóriákban.
A Bizottság egyben azt is fel kívánja tárni, hogy a Facebook közösségi szolgáltatás és a Facebook Marketplace közti szoros kapocs ellenkezik-e az uniós versenyjogi szabályokkal.
Az ügy kapcsán már a Bizottság hivatalos eljárását előkészítő vizsgálati szakasz sem zajlott simán, az EU végrehajtó szerve ugyanis az adatbekérés során olyan kiterjedt iratbetekintési kötelezettséget írt elő, melyet a Facebook nem teljesített.
A mostani lehet a Facebook ellen indított első versenyjogi eljárás az EU-ban, ugyanakkor nem példa nélküli, hogy hasonló okból vizsgálnak jelentős befolyással rendelkező piaci szereplőt a szektorban.
Egy jelenleg is folyamatban lévő vizsgálat során bebizonyosodott, hogy az Amazon a marketplace partnereitől származó értékesítési statisztikákat a saját forgalomának optimalizálására, felfuttatására használta fel.
Az EU vizsgálatától függetlenül ugyanebben a témában a brit versenyhatóság is eljárást indított a Facebook ellen.
Forrás: https://www.hwsw.hu/hirek/63356/facebook-marketplace-onlin e-hirdetes-eu-versenyjog.html