Összezavarja a vásárlókat az energiacímke

Mosó-, mosogató-, mosó-szárító gépek, hűtőszekrények, fagyasztók és borhűtők – mind új energia besorolást kaptak tavasszal. A boltokból eltűnt az „A+” jelzés, ami korábban az alacsony energiafogyasztású készülékeket jelölte.

A MediaMarkt napokban lefolytatott kutatásának eredménye megerősítette az eladók tapasztalatait, miszerint a vásárlók nagy része még nem igazodik ki az új jelöléseken.

A 18 évnél idősebbek mindössze 43 százaléka hallott a műszaki cikkeket forgalmazó boltokban 5 hónapja bevezetett változásról. Csak minden nyolcadik ember tudja, hogy a régi jelzések mire változtak, míg majd minden második embernek fogalma sincs róla, pedig a magyarok 58 százalékának számít, hogy a készülék működés közben mennyi energiát használ fel.

A MediaMarkt ügyvezető igazgatója szerint a jelenlegi helyzet számos környezettudatos, vagy rezsi spórolásra törekvő vásárló életét nehezíti. Ők ugyanis fizetnének többet is egy-egy készülékért, ha bízhatnának benne, hogy az tényleg takarékosan bánik az energiával. Csakhogy sokan elbizonytalanodnak, ha egy drágább hűtőn csak egy csupasz „A”-t vagy „B” jelzést találnak, mivel azt a régi beidegződések alapján csak közepesen takarékos energiafelhasználású készüléknek vélik. Így nem éri már meg nekik a többletkiadást.

Az új szabályozás szerint az „A” marad ezentúl is a legmagasabb energiaosztály, de a pluszjelektől megszabadul. Például egy korábban A+++-os mosogatógép az új rendszer szerint csak a D kategóriásnak felel meg. Ez nem azt jelenti, hogy rosszabb minőségű lett, csak a jelölési rendszer változott.

A különféle háztartási gépek energiahatékonysági besorolásához immár eltérő skálákat használnak. Így előfordulhat, hogy két, korábban egyaránt A+++-osként ismert berendezés, ma már csak C vagy D címkét visel.

Forrás: https://m.hvg.hu/tudomany/20210729_mediamarkt_uj_energia cimkek_kutatas