Jó vagy rossz a digitális oktatás? Javít vagy ront az esélyegyenlőségen? Lehet-e hatékonyan tanítani csoportos videocsetben? Mivel a pandémia miatt össznemzeti tapasztalat lett a távmunka-távoktatás, szinte minden országban zajlik a vita erről, és a készülődő negyedik hullám küszöbén mindenhol igyekeznek megvonni az elmúlt másfél-két év mérlegét.
Egy angol középiskolai tanár nem finomkodik: a hibrid oktatás szívás, írja vitacikkében. Ő a járvány alatt gyakornokként dolgozott egy nagy délkelet-angliai középiskolában, ahol kétezer 11 és 18 év közötti diák tanult.
Árnyaltabban fogalmaz egy egyetemi oktató, aki digitális jogokat tanít. Arra hívja fel a figyelmet, hogy az internetnek nincs sötét vagy világos oldala: az internet csupán egy olyan hálózati és számítógépes infrastruktúra, ami lehetővé teszi a globális kommunikációt.
Az esetleges árnyoldalak nem technológia gyökerűek, hanem az interneten tevékenykedők magatartásának eredményei. És ez szerinte igaz az oktatásra is.
Nem önmagában az internet tágítja vagy szűkíti az oktatásban tapasztalható szakadékot. Az internetre is igaznak véli a neves amerikai kutató azon kijelentését, miszerint a szoftverek nem oldják meg a társadalmi problémákat.
Szerinte az oktatásban elképesztően sok lehetőséget nyit a technológia. Például a csetszolgáltatások segítenek a nyelvi korlátok áthidalásában, segíthet megnyilatkozni olyan diákokat, akik egy osztályteremben, mások előtt nem érzik magukat elég magabiztosnak, hogy kifejtsék véleményüket.
Vagy például lehet rögzíteni a megbeszéléseket, hogy később újra lejátszva jobban megértsék a diákok az elhangzottakat, vagy a saját tempójukban jegyzeteket készíthessenek belőle.
Forrás: https://bitport.hu/mashol-is-megy-szajtepes-a-digitalis-oktatasr ol