Miért nincs még internet minden repülőn?

A nem is annyira távoli múltban még fizetni kellett a szállodákban és a terminálokon a Wi-Fi-ért. A korszak eme szelete látszólag mindenhol elmúlt a repülőgépeket kivéve, ahol rendesen megkérik az árát a gyakran borzalmas minőségű internet-kapcsolatnak. A sok ezer méter magasban történő internetes kapcsolatteremtés bonyolultabb, mint gondolnánk.

A JetBlue 2017-ben indította el az ingyenes Wi-Fi szolgáltatását, ám azóta egyetlen nagy amerikai légitársaság sem követte a példáját. A Delta egyik vezetője azt jövendölte, hogy 2022 végére a legtöbb belföldi járatukon már ingyen rá lehet kapcsolódni a netre. Viszont az iparág szereplői a Deltára várnak; amint ők bevezetik, a többiek sem késlekednek majd.

Bizonyos repülőgépek gyárilag telepített csatlakozással bírnak, míg másokat néhány napra ki kell vonni a forgalomból azért, hogy ki tudják építeni a rendszert. A Wi-Fi-szolgáltatáshoz a repülőgépeknek műholdas antennával, hálózati modemmel és számos vezeték nélküli hozzáférési ponttal kell rendelkezniük.

Az internet működése néha még azok számára is rejtélyesnek számít, akik a neten lógva nőttek fel. Komoly technológiát és mérnöki munkát igényel, de ha most nagyon leegyszerűsítjük, képzeljük el a repülőgépet egy óriási, gyorsan mozgó mobil hotspotnak. A belsejében a laptop vagy a táblagép wifin keresztül csatlakozik a vezeték nélküli hozzáférési ponthoz, ami viszont a repülőgép tetején lévő modemet és antennát használja a műholdról érkező rádiójelek küldésére és vételére.

A kiépítés és utólagos átalakítás tehát folyamatban van, így amint az utasok száma esetleg 2022-ben visszatér a normális mederbe végre ingyenes lehet a wifi a gépeken. Persze ezzel a váltással a munkahelyi e-mailekből való néhány órás kiszakadásnak is vége, vagyis vélhetően most van az utolsó alkalom arra, hogy kiélvezzük a fedélzeti nyugalmat.