Nem nézünk utána a neten kapott infóknak

Az emberek, bár azt állítják, hogy nyitottak a saját nézeteiktől eltérő álláspontokra is, többségükben csak azokat a híreket olvassák el, amiket a Facebook algoritmusa megjelenít előttük, és nem néznek utána az információnak. Ez az infotársadalmi tudatosságot érintő egyik legfőbb megállapítása az Információs Társadalom Kutatóintézet most megjelent kutatási jelentésének.

Az országos reprezentatív mintán végzett kutatás azt vizsgálta, hogyan ítélik meg a magyar felnőttek az információs társadalom fejlődésének jelenségeit.

Mennyire bíznak az információs társadalom szereplőiben és szolgáltatásaikban, mennyire tudatosan vesznek részt az online világban, illetve milyen kockázatokat látnak az új technológiák terjedésében.

A főbb kutatási eredményeket ismertető összefoglaló szerint a megkérdezettek viszonya az online világhoz ellentmondásos. A többség például a kapcsolattartás kitűnő eszközének tartja a közösségi médiát, ugyanakkor azt gondolja, hogy az online kommunikációs lehetőségek rontják a személyes kapcsolatok minőségét.

Hasonló feszültség érezhető a hírfogyasztási szokások terén. Az általános nézet szerint a közösségi média hatására a felhasználók körül véleménybuborék alakul ki: a tudatos és tudattalan viselkedése révén fokozatosan elzárja magát az övétől eltérő álláspontoktól.

Az információs buborék létezése nem újdonság. Éppen azzal ünnepelték az internetet a megjelenésekor, hogy majd megoldja a problémákat és sokszínű hírekkel látja el az embereket.

Az internet kétségkívül lényeges változásokat hozott az emberek közötti kapcsolattartásban, illetve a bárkitől kiinduló üzenetek elterjedésében.