Aki utazott már repülőgéppel, az pontosan tudja, hogy amikor felszállunk a fedélzetre, indulás előtt a legénység arra kér mindenkit, kapcsolják ezt be. A mobilt így sem hívások indítására vagy fogadására, sem pedig internetezésre nem lehet használni.
A légi közlekedésben a kommunikáció és a navigáció ugyanazon a rádiószolgáltatáson alapul. A kutatások kimutatták, hogy az emberek által használt elektronikai eszközök ugyanazon a sávon belül bocsátanak ki jeleket, így elektromágneses interferenciát okozhatnak a repülőgép rendszereiben. Csakhogy a személyi elektronikai eszközök nem jelentenek problémát a repülés nem kritikus szakaszaiban.
Külön frekvenciasávot tartanak fenn a repülőgépek kommunikációs és navigációs rendszerei, valamint a mobiltelefonok számára, hogy a kettő ne zavarja egymást. A világ más részein is ehhez az elvhez alkalmazkodtak.
De miért tiltja a légiközlekedési iparág a mobilozást?
Az egyik válasz erre a földi interferencia. A szakemberek szerint a földi hálózatokat kiszolgáló tornyok túlterhelté válnak, ha minden utas a repülőgépen azokat használná. Emellett persze a nemrég bevezetett 5G is problémát okoz, több légitársaság is jelezte korábban, hogy megzavarhatja a repülőgép rendszereit a frekvencia használata.
A mobiltelefon használata a repülőgépen feszültségekhez vezethet. Egyfelől a légiutaskísérők munkáját tartaná fel, ha például egy hívás végéig nem szólhatnának az utashoz, másfelől pedig, ha 200 utas egyszerre kezd ilyen hívásba, az komoly hangzavarhoz és káoszhoz vezetne.
Összességében tehát a mobilozás alapvetően nem veszélyes a repülőgépek fedélzetén, más problémák miatt viszont érdemes internet és telefonálás nélkül kibírni azt a néhány órát.
https://hvg.hu/tudomany/20220923_repules_repulogep_repulo s_uzemmod_mobiltelefon