Európa kimarad az 5G-s konfliktusból

Az Egyesült Államok légiközlekedésében kaotikus állapotokat okozott, mikor két helyi mobilszolgáltató bejelentette, hogy nem vár tovább, és január 19-ével bekapcsolja az első olyan 5G-s állomásokat, melyek a C-sávban üzemelnek – az amerikai légügyi hatóság erre megkongatta a vészharangot.

Egy nappal az antennák tervezett bekapcsolása előtt a nagyobb amerikai légitársaságok egyenesen katasztrofális következményeket vetítettek előre arra az esetre, ha az 5G-s cellákat élesítik a szolgáltatók, ezzel párhuzamosan több külföldi légitársaság is közölte, hogy bizonyos típusú repülőgépek a bekapcsolást követően nem repülnek majd egyes amerikai repülőterekre.

A probléma gyökerét az Egyesült Államokban alapvetően az jelenti, hogy a modern 5G-s hálózatok által használt egyes spektrumszeletek és a többek közt a polgári légi közlekedésben működő rádiófrekvenciás magasságmérők által használt frekvencia tartomány közel van egymáshoz.

Bár normál esetben a védősáv elegendő kellene legyen, viszont a berendezések jelenlegi szűrőkarakterisztikája miatt fennállhat az interferencia kockázata, amire a légiközlekedés biztonságát mindenkor szavatolni hivatott amerikai légügyi hatóság érthető módon meglehetősen érzékenyen reagált.

Fontos leszögezni ugyanakkor, hogy az 5G-s sávok kiosztása máshol alapvetően eltérhet az amerikaitól, így pl. Európában is valamivel alacsonyabb sávban működhetnek az 5G-technológia bevezetésére is alkalmas mobil szélessávú hálózatok.

Európa nagyvárosaiban már évek óta működnek 5G-s mobilhálózatok ebben a sávban a légiközlekedés bárminemű zavarása nélkül, így jó eséllyel kijelenthető, hogy a probléma ha létezik is, korántsem olyan akut, mint az USA-ban.

Forrás: https://www.hwsw.hu/hirek/64237/faa-att-verizon-c-band-5g-le gikozlekedes-fcc-repuloter-mobilhalozat-radalt-frekvencia-interf erencia-vedosav-nmhh.html