Kampány az álhírek ellen

Három videóval és egy infografikával hívja fel a tudatos médiafogyasztásra a hazai internetezők figyelmét a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság.

Az NMHH a tavalyi év végén készített f​elmérést,​ hogy kiderüljön, a hetente legalább egyszer internetezők hol és hogyan futnak bele az álhírekbe. Az önbevalláson alapuló adatok akkor azt mutatták, az internetezők fele találkozott már ilyen tartalmakkal.

A hatóság összegzése szerint a legalább 16 éves hazai internetezők 53 százaléka saját bevallása szerint látott már álhíreket, elsősorban közösségi oldalakon.

A megkérdezettek 60 százaléka belefutott már valamilyen károsnak mondott tartalomba az álhírektől és a pedofil tartalmaktól a rasszista, terrorizmusra vagy erőszakra buzdító anyagoktól a drogfogyasztásra ösztönző tartalmakig, mindezek közül pedig az álhírekre vonatkozott a leggyakoribb említés.

Mivel az álhírek gyakran az érzelmekre hatva próbálnak manipulálni, még az általában körültekintő, felkészült olvasóval is előfordulhat, hogy hirtelen felindulásból megoszt egy-egy ilyen hírt.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság ezért a felmérés apropóján most egy új kampányt indított, hogy az internetezők minél könnyebben fel tudják ismerni az álhíreket.

Emellett egy tájékoztatót is összeállítottak, amelyben azokat a pontokat magyarázzák el, amelyeket hasznos ellenőrizni egy hír olvasásakor, de megosztása előtt mindenképp.

Ilyenek például: az oldal neve, a poszt szövege, a kép forrása, a szerző vagy maga a hatásvadász cím is. A kampány szeptemberben, elsősorban közösségi felületeken zajlik majd.

Forrás: https://hvg.hu/tudomany/20200903_nemzeti_media_es_hirkozl esi_hatosag_nmhh_alhir_video_infografika